Baze si fundamente: Bugetul destinat garderobei

By  |  2 Comments
Sau nu...

Sau nu…

Pana te autoeduci financiar si, mai ales vestimentar, arunci cu banii – pantofi cat un sfert din salariu pe care ii porti la doua nunti, o rochie de designer extrem de costisitoare in care a abia te misti, doua plase de haine la reducere, de care chiar nu aveai nevoie. Cat este rezonabil sa cheltuiesti pe haine?

1.Salariul.

In functie de banii pe care ii castigi este bine sa stabilesti un procent fix, cam 7-10% pe care sa il poti dedica lunar garderobei, dupa ce ai platit cheltuielile casei. Ce-i drept in unele luni, cum sunt cele cu schimbare de anotimpuri, investesti intr-o piesa scumpa, un palton sau o pereche de cizme, pentru ca, apoi, sa nu mai cheltuiesti decat limitat pe cate un accesoriu.

Gandeste strategic pe termen lung, construieste o garderoba de baza solida pe care sa o pigmentezi cu piese care ii confera personalitate si iti dau o nota personala, distincta. Daca ai familie, deja perspectiva este alta si vei fi nevoita sa te adaptezi si sa creati un buget comun, la care uneori vei fi nevoita sa renunti, daca copilul si-a rupt pantalonii de gradinita.

Instinctul si ochiul de fashionista se formeaza educandu-te si experimentand precaut

Instinctul si ochiul de fashionista se formeaza educandu-te si experimentand precaut

2. Stilul de viata.

Este adevarat ca “Poti sa devii oricine vrei, daca te imbraci potrivit pentru asta!”, insa citatul are multe nuante. Rochiile extravagante, cu semnaturi celebre, care costa cat o excursie, ar trebui lasate celor care au contexte potrivite unde sa le poarte. Nu te valoriza prin haine, nu ele te poarta pe tine, ci tu pe ele. Pantofii extrem de scumpi sunt o investitie, doar daca sunt clasici, iar tu ii porti in compania unor persoane care au unii la aceeasi valoare, altfel sunt doar un snobism. Cumpara haine compatibile ritmului vietii tale – birou, iesiri cu prietenii, vacante sau, din contra, dineuri, conferinte, plecari in strainatate etc.

3. Planificare.

Orice misiune dusa la bun sfarsit cu rezultate uimitor de bune are in spate o strategie. Una pe termen lung. Astfel ca, daca ai descoperit ca tu nu ai o garderoba coerenta, sindromul “eu-cu-ce-ma-imbrac?”, care se activeaza brusc in fata dulapului plin, informeaza-te sau apeleaza la un consilier de imagine si cladeste una.

Vei reusi cu siguranta daca eviti sa mai cumperi neplanificat, din impuls, haine care ti-au facut cu ochiul, insa nu se asorteaza cu nici o alta piesa din dulap si pe care mental nu te vezi purtandu-le, stai departe si de hainele care necesita o ingrijire speciala – asta, daca nu faci drumuri frecvente la curatatorie, dar si de hainele care iti depasesc cu mult bugetul – sunt pentru altcineva cu un buget mai mare.

4. Calitate.

De cautat! Aceasta caracteristica a hainelor este data de tesatura, finisaje si croiala – fiti atente la captuseala, intarituri, detalii ca nasturi, aplicatii etc. O haina de calitate, mai ales daca este o piesa clasica, va avea darul rar intalnit de a te scoate in evidenta pe tine, fara a fi remarcata neaparat piesa vestimentara, o vei purta de multe ori, fiind versatila si usor de combinat in multe contexte cu alte articole din dulap.

5. Creativitate.

In viata fiecareia dintre noi, surprizele vestimentare cele mai mari, apar din zone mai putin umblate, nu, din magazinele marilor retaileri.

Care sunt destinatiile tale de shopping? Ce ai zice de o aventuroasa escapada in boutique-urile putin umblate din propriul cartier, de scotoceli de weekend in yard sale-uri, targuri si bazaruri, de un alter ego de cumparator online din magazinele cu piese romanesti, de atat de retro vizita la croitoreasa, de mai moderna testare a atelierelor de creatie a designerilor romani, de ce nu de second hand-uri si schimburi de haine! Toate aceste alternative, iti vor contura un stil personal si te vor invata sa cumperi destept si frumos.

Povestim despre escapadele noastre de cumparaturi  si efectele lor la “Cum ma imbrac… – cursuri introductive de educatie vestimentara”,

Cu drag,

Gabi Urda

Consultant de comunicare si imagine, blogger, organizator evenimente

2 Comments

Leave a Reply

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.