Ce sa porti cand vorbesti in public

By  |  0 Comments

Oare era mai bine sa-mi pun sacou? Sau poate puloverul ma apropia mai tare de ei? Astfel de intrebari iti apar in minte cand, intre puseele de trac, astepti sa-ti vina randul pe scena.

Impactul vizual pe care il creezi este unul dintre factorii care vor sprijini mesajul tau sau, dimpotriva, ii vor submina puterea. Judecam oamenii dupa aparente. Suntem fiinte vizuale, iar modul in care persoana din fata noastra se imbraca si arata ne ofera informatii inainte ca aceasta sa deschida gura.

Prezenta vizuala este un instrument de marketing la fel de important cum sunt cartile de vizita, emailul sau website-ul. Astfel ca, e vital ca in multitudinea de variabile de care tine succesul discursului sau prezentarii, sa detinem cat mai mult control asupra celei vestimentare.

Cum ne imbracam pentru aparitiile publice

Daca vei fi potrivit imbracat/a, adecvat functiei, varstei, siluetei, cadrului, audienta ta va fi mai atenta la mesaj decat la imagine. Insa, daca este invers, i-ai pierdut increderea si odata cu aceasta si atentia. Oamenii din fata ta asteapta sa-i informezi si sa-i distrezi. Oricat de teatral ar suna, o scena ramane o scena, iar fiecare om care urca pe ea este in limitele sale un actor. Captarea bunavointei publicului este un proces din care un element de neocolit este reprezentarea vizuala: haine, aspect, gestica.

Sheryl Sandberg

1. Imbraca-te asa cum este imbracat publicul tau (poate un pic mai bine)

Vei creste ethosul, adica credibilitatea, prin accentuarea similaritatilor dintre tine si ascultatorii tai. Pentru a afla care este abordarea lor vestimentara, aminteste-ti de conferinte asemenatoare, intreaba organizatorul sau o alta persoana care a fost implicata intr-un eveniment trecut. Acest lucru se traduce prin urmarea unui dress code comun acceptat: jeansi, casual business, professional. Asa vei reusi sa realizezi conexiunea cu ei.

E in favoarea ta sa fi mai bine imbracat decat audienta pentru ca in fata lor, prin pozitia ta fizica (stai in picioare sau esti urcat pe scena) si prin aceea de orator esti deasupra lor, esti o autoritate temporara. Astfel ca prin vestimentatie iti vei consolida statutul.

Apoi si pentru ca pot aparea surprize, iar la o conferinta de IT in care tu ai venit la sacou cu jeansi si ti se parea prea mult, sa te priveasca oameni in costume. Macar ai revere, puteai fi la tricou! Iar de audienta ta este imbracata casual, esti “overdressed”, dar nu foarte.

Cum ne imbracam pentru aparitiile publice

Dar daca publicul tau sunt pustii de liceu, iar tu ai peste 30 de ani, nu incerca sa le copiezi tinutele, vei sfarsi prin a deveni ridicol/a. Tinuta sa fie in conformitate cu varsta si statutul tau.

Cheia este sa transmiti autoritate si profesionalism prin calitatea hainelor, dar si prin modul in care se aseaza pe tine. Imediat ce incepi sa vorbesti, mesajul si modul in care il prezinti va capta toata atentia.

2. Imbraca-te cu ce te reprezinta

Insa, intr-o varianta foarte periata, pentru zile de vorbit in public. Daca ai ajuns pe o scena, inseamna ca esti un lider in zona ta de expertiza si ai ceva de transmis celorlalti, iti construiesti o imagine. Insa nu uita de persoana din spatele statutului. Daca esti un antreprenor creativ vei vorbi in fata colegilor tai la o conferinta lejera in jeansi, camasa si un sacou din tweed, daca esti un bancher te vei imbraca intr-un costum cu cravata, daca ai o afacere cu haine, iti vei purta una dintre creatii si asa mai departe.

Decat sa pari un strain intr-o carcasa care nu-ti apartine, mai bine adopta varianta de mijloc, in care te imbraci in zona ta de confort, insa intr-o maniera foarte ingrijita.

Marcile stilului personal va disting din multime, inclinatia catre o anume culoare sau modul in care purtati batiste de buzunar la orice tip de sacou sau pantofii cu personalitate, ori posetele si bijuteriile in cazul doamnelor. Folositi-le pentru a va diferentia!

Hillary Clinton And Supreme Court Justice Sonia Sotomayor Speak At Bronx Childen's Museum Fifth Annual "Dream Big Day"

3. Imbraca-te astfel incat sa stii/simti ca arati excelent

Orice costum sau rochie ai decis sa pui pe tine in ziua discursului sa fie acela/aceea in care esti cea mai buna varianta a ta. Tinuta in care te simti increzator/oare, care te face sa radiezi, in care te simti asa cum arati. Si aici nu ma refer la vestimentatie sexi, cu un decolteu adanc sau la tricouri pe care sa scrie “I’m the man!”. Daca vrei sa accentuezi profesionalismul si mesajul, atunci nu mai pune accent pe sexualitate si corporalitate, decat daca despre asta este discursul.

4. Imbraca-te in ceva confortabil

Pantofii care te bat, strang, rochiile prea stramte, pantalonii pe care aproape ii calci in picioare, toate acestea vor fi piedici in a te desfasura la adevarata valoare pe parcursul discursului. Daca nu vei sta in spatele unui podium este necesar sa te misti pe scena, sa urci sau cobori cand vii spre scena, toate necesita haine in care macar sa ai suficienta libertate, daca nu confortabile.

Tony+Robbins+Maria+Shriver+Women+Conference+N2jO-5XM1Jzl

5. Imbraca-te avand in minte o strategie

Si aici ma refer la a va construi (acest verb implica timp dedicat “Roma nu s-a construit intr-o singura zi”) o tinuta cu ceva vreme inainte, dupa ce v-ati documentat. Informatiile despre background, despre asezarea scenei, despre modul in care veti sta (podium, pe scaun), ce fel de microfon veti avea, ce fel de audienta, cat de mare este aceasta sunt piesele necesare pentru a alege corect. Decat sa te concentrezi pe hainele pe care le vei purta, mai bine porneste de la mesajul pe care vrei sa-l transmiti si prin haine.

Daca sala este mare, va trebui sa iei in considerare modul in care te vezi de departe. Cum un element de care sa tii seama este modul in care hainele tale se vad cand te asezi sau stai picior peste picior (ciorapii prea scurti la barbati) ori cand esti filmat (evita dungile si imprimeurile mici).

Cum sa nu te imbraci la un discurs

Doamnelor: Culorile pe care e indicat sa le folosesti sunt cele saturate, vii, care se vad bine de departe si de aproape si exprima vitalitate, emotii pozitive. Evita negrul, mai ales de fundalul este intunecat. Te vei pierde, iar de departe vei parea un bloc de culoare, fara forma. Stai departe de imprimeurile mici care sunt greu de urmarit de privitor.

Si, neaparat, marcheaza-ti talia prin croiala rochiei, un detaliu, accesoriu sau curea. Forma clasica feminina, de clepsidra este repede reperata de ochiul uman si astfel vei iesi in evidenta fata de fundal. Apoi, un alt punct pe care se focalizeaza privirea, atentia este fata, asa ca zona gatului sa fie deschisa: decolteu in “U” sau “V” sau sa va impodobiti cu o bijuterie: colier, brosa.

Evita bijuteriile zgomotoase, mai ales de gesticulati sau va plimbati pe scena, ochelarii care va cad de pe nas (ticul acela al persoanelor purtatoare de ochelari de a-si ridica mereu si mereu ochelarii distrage atentia), fundele, sireturile care se desfac, pantofii care scot zgomot, orice v-ar putea voua si lor distrage atentia.

Credit: www.ted.com

Domnilor: De sunteti deja un obisnuit al discursurilor, probabil ca v-ati pus la punct o garderoba minima pentru aparitii publice. De nu, pentru a simplifica sunt necesare trei tipuri de tinute:

Costum formal: nu un costum de gala (decat de avem una!), ci un costum care sa arate scump, eventual facut pe comanda. Acesta o sa va fie partener de nadejde la orice conferinta importanta, serioasa, cu un cadru profesional rigid.

Costum smart business sau smart casual: si aici ma refer la o tinuta care sa te serveasca la intalniri si prezentari din salile hotelurilor, unde audienta este imbracata divers: pantofi buni, de preferat in tonuri de maron, un pantalon de lana neutru sau chinos, chiar un jeans scump, o camasa si un blazer cu alura sport.

Tinuta casual: pentru intalnirile intre bloggeri, reuniunile intre firme, un soi de team building-uri extinse, in care un tricou polo, o camasa de jeans, o pereche de blugi si pantofi sport (nu neaparat sneakersi sau conversi daca aveti o pozitie de manager) sunt suficiente cat sa se creeze mimetism.

Cum ne imbracam pentru aparitiile publice

bonoted-s

 

senator-ted-kennedy

Credit: ted.com

Cu drag,

Gabi Urda

Consultant de comunicare si imagine, blogger, organizator evenimente

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *