Cum sa…te imbraci la teatru, Opera sau Ateneu

By  |  10 Comments

 

Rochie Rhea Costa de pe www.molecule-f.com

Rochie Rhea Costa de pe www.molecule-f.com

 Poate ca acest post nu a fost menit a fi scris vreodata, pentru ca liberalizarea accesului la cultura ne-a indreptatit pe toti sa ascultam sau sa privim si doar atat, fara a ne responsabiliza in vreun fel printr-o “pre”-gatire a sufletului si trupului. Totusi, demersul meu isi afla radacinile in crezul ca pregatirea terenului inainte de primirea samantei – fie ca e ea culturalo-artistica – are un sens dat de civilizatia care ne-a dat si randuielile politetii, cat si pe alea ale aratului si semanatului…

1. Ne pre-gatim de teatru, opera, muzica clasica?

Ne impartim viata intre evenimente si cotidian, intre blugi – tricou si rochie neagra sau, la extreme, refuzam formalul in orice manifestare si tratam totul cu denim ori frizam lumescul de zi cu zi cu o supra gateala. Hmm… Ne pregatim de civilizatie in toate manifestarile ei de la invatarea primului “salut” politicos, asa ca da, anticipam concertele de muzica clasica, ariile de opera si piesele de teatru prin toate randuielile pe care educatia ni le impune – inclusiv cele vestimentare.

De ce la Ateneu ne imbracam mai ingrijit si mai pretentios decat in mod obisnuit ?

  • Poate pentru ca asa am invatat de la mama (mosteniri comportamentale),
  • poate pentru ca inteleg consensul intre instrumentistii din orchestra imbracati in frac sau rochii de seara si mine, spectatorul, care fac parte din acelasi joc de societate,
  • poate pentru ca este modul meu de a arata ca ies din cotidian si imi pregatesc trupul si mintea pentru a primi darul creatiei artistice,
  • poate pentru ca asa ma securizez alaturi de alti “melomani” care inteleg acordul si-l urmeaza,
  • poate pentru ca mesajele pe care vreau sa le transmit sunt mai usor de interpretat prin haine, nu am timp si disponibilitate sa vorbesc cu toata lumea,
  • poate inca multe altele…

Cine s-a intrebat vreodata si ce si-a raspuns? Va rog, exista contact@gabiurda.ro.

2. De ce refuzam formalul?

De ce nu  tratam mai ingrijit si mai pretentios un concert de muzica clasica decat un festival de Tunari?

  • Poate din dorinta de a ne diferentia,
  • de a fi imprevizibili si de a nu respecta eticheta sociala,
  • poate acesta este modul in care aratam ca am venit pentru actul artistic nu pentru a ne etala garderoba,
  • poate pentru a demonstra ca marele cotidian este plin de evenimente si de aceea nu le marcam diferit,
  • poate pentru ca nu stim cum sa o facem,
  • poate ca stim cum, dar nu avem cu ce,
  • poate pentru ca o intamplare ne-a adus acolo,
  • poate inca multe altele…

Cine s-a intrebat vreodata si ce si-a raspuns? Va rog, exista contact@gabiurda.ro.

Trag spuza pe turta mea, cum bine spune bunica-mea.

Ce e bine si ce e rau in a te imbraca in rochie neagra  si pantofi la Ateneu si ce bine si ce e rau in a-ti pune pe tine pantaloni scurti de blugi si papuci tot acolo…?!

Am argumentat frugal ambele tabere si acum ma asez confortabil in prima, cea a oamenilor care se “pre”-gatesc pentru teatru, opera sau muzica clasica vestimentar, dar mai ales cu ceva carti, arii, cd-uri, filme documentare de-a lungul multor ani, ante.

Eticheta sociala inseamna nu doar haine decente si pretentioase, ci mai ales sa nu ridici un rand intreg in timpul piesei, sa nu faci zgomot, sa nu mananci in timp ce domnii tocmai baga tare un Brahms, sa nu aplauzi intre parti, ci doar cand dirijorul se intoarce spre public, sa aplauzi indelung cat acesta din urma sa poata iesi si intra in sala de concerte de cel putin doua ori in semn de admiratie pentru munca si talentul sau si a orchestrei, sa nu faci poze cu blitz in timpul piesei, sa opresti telefonul mobil, sa nu vorbesti, in general, sa te opresti din zbuciumul tau cotidian si sa intri in jocul unui act artistic.

Spectatorul nu este un personaj in afara procesului care se intampla pe scena, este parte din el, concertul, piesa reprezinta un dialog, cu un emitator si un receptor, care comunica neintrerupt, prin note, vorbe, mimica, haine, aplauze, liniste, zgomot, gesturi.

Ce urmeaza? Nu stiu, poate sub presiunea spectatorilor nepretentiosi vestimentar, orchestra va concerta, in cateva zeci de ani, in conversi si tricou, pentru ca ei vor deveni o masa critica, ori vom ramane ca acum doua tabere care se uita una la cealalta dezaprobator, dar ambele stiu cand sa aplaude.

3. Calea de aur intre rigid si relaxat in tinuta vestimentara.

Cel mai simplu este sa va incropiti o minima garderoba de ocazie: rochie neagra de cocktail, costum cu pantalon negru sau macar un pantalon din brocart sau tafta de ocazie, o fusta din organza, triplu voal, o jacheta paietata, o pereche de pantofi negri sau bej, o bijuterie spectaculoasa, un plic. Cam asa cum explicam aici: Garderoba de ocazie la preturi…de ocazie.

Mai important este sa percepeti momentul ca pe unul incarcat de frumos si firesc, pe care il sarbatoriti bucurandu-va de actul artistic nu doar fiind prezent acolo, mai ales traind.

Pragmatisme:

Investiti in designul romanesc, in minunatele ii ale Valentinei Vidrascu care alaturate unui pantalon pana sau unei fuste clasice, creion, plus pantofi cu toc si plic va transforma in cea mai bine imbracata persoana din incapere, in plicurile 3127  Bags by Oana Lazar care a surprins in piele Bucurestiul vechi imprimand ilustrate vintage din colectia tatalui sau, in rochiile clasice ale lui Agnes Toma ori in propunerile cat trebuie de ancorate in trenduri ale bradului Nissa sau poate incercati sa dati o raita in comertul online de moda romanesc pe www.molecule-f.com, www.welovecouture.com, www.endra.ro sau www.moja.ro pentru Sepala, Parlor, Rhea Costa, Andra Clitan, Claudia Castrase, Anca si Silvia Negulescu, Elena Perseil etc.

Cu bine si drag,

Gabi Urda

Consultant de comunicare si imagine, blogger, organizator evenimente

10 Comments

Leave a Reply

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.