Explozia de targuri sau lipsa de concept a evenimentelor

By  |  0 Comments

drawing-fairest-illustration-mirror-quote-snow-white-Favim.com-59493_large4 ani de cand  am trecut de cealalta parte a baricadei/mesei – ca producator/vanzator de acccesorii. Inainte de aceasta schimbare am lucrat in presa si in agentii de comunicare si organizare evenimente, am organizat la randul meu evenimente. De 1 an am reluat aceasta activitate ca freelancer pentru diversi clienti al caror consultant de comunicare sunt. Am enuntat toate aceste aspecte pentru ca, sper, ca in acesti ani am capatat o bruma de experienta, cunoastere in organizarea de evenimente/targuri si de aceea va impartasesc cateva ganduri:

targurile cu concept (pe care il respecta) sunt mult mai utile organizatorilor, si, mai ales, expozantilor care sunt plasati intr-un context potrivit valorii si imaginii lor + educa clientii

Creatorii de handmade se inscriu la targurile de handmade, designerii de bijuterie la targurile de bijuterie contemporana sau exista si o combinatie realizata cu gust si cu fler pentru un targ mixt, cum este V for Vintage. Acest lucru nu se intampla! Reversul medaliei este ca s-a creat un flux al asa ziselor targuri de handmade sau de designer fara fond, fara concept, care alatura sub nume pompoase: branduri mari, unele foarte mari, cu handmade de joasa valoare estetica, cu firme sau persoane care revand obiecte, haine din Dragonul Rosu sau din diverse outlet-uri. E de inteles! Situatia noastra generala sociala si economica ne impinge pe multi sa facem ceva pe langa job pentru a ne mari veniturile. Cum legislatia in acest domeniu al organizarii de targuri schioapata si cea care este deja nu este pusa in aplicare, oricum, cum nici organizatorii, dar nici expozantii nu au de cele mai multe ori actele necesare unui comert fair, ca sa nu mai vorbim ca taxele sunt atat de mari si birocratia atat de stufoasa, incat nu iti vine sa vinzi corect, avem trotuare, cafenele, piete, supermarketuri care mustesc de mese, tarabe cu mici comercianti, designeri si creatori de handmade de proasta calitate. Din experienta, in aceste situatii, de cele mai multe ori, cei care castiga sunt organizatorii si cei care revand, nu producatorii si nici clientii.

targurile si magazinele online au devenit poate singura platforma de promovare a producatorilor romani

Presa romaneasca promoveaza slab, printre picaturile “mai glam” ale marilor case de moda, producatorii romani de haine, accesorii, cosmetice. Acelasi lucru se intampla cu blogosfera romaneasca, si cam acelasi lucru cu cumparatorii. Si nu, nu pentru ca designerii nostri ar fi mai lipsiti de creativitate, mai scumpi, mai, mai… Primim cu bratele deschise romanismul, reinterpretarea din folclor, adica ce “striga” romanesc, si mai ales ce striga folcloric pentru ca acesta a fost confirmat ca valoros de strainatate. Nu avem curajul propriilor opinii! Cumparam cu reticenta, cu jena parca creatori contemporani care sunt in concordanta cu epoca, care creaza minimalist, abstract, arhitectural. Ma doare cand multe dintre fetele fashioniste de la noi stiu prea bine ultima colectie Zara si ca tricoul lor este un H&M, insa imi spun despre un colier sau un tricou al unui designer roman…a, l-am luat de la un targ! Chiar daca acel targ este Autor, targ de bijuterie contemporana romaneasca, iar designerul este un nume cunoscut si apreciat in bransa. Chiar daca piesa pe care o poarta la gat este un unicat lucrat manual si nu o copie de masa al unui brand de masa care va intra intr-o lume a copiilor si se va demoda in cel putin un sezon. Producatorii/creatorii romani de haine si accesorii sau de obiect nu au aproape deloc magazine fizice care sa le revanda produsele, si acolo, unde exista, de obicei, revand in conditii dezavantajoase pentru ei. Ne lasam cuceriti de retailer-ii straini, ii promovam asiduu si tratam cu indiferenta ceea ce producem noi, ceea ce cream noi pentru ca o revista de afara, un blogger vestit international, o vedeta de carton nu le-a confirmat public valoarea. Iarba e mereu mai verde peste gard!

– parteneriatele media sunt doar niste schimburi de link-uri si logo-uri

In Romania jurnalistii de moda si stilistii nu vin decat extrem de rar la evenimentele create pentru designeri. Doar la cei foarte mari, insa mai nimeni nu prea face scouting, mai nimeni nu arunca un ochi pentru a descoperi designeri noi, creatori cu un suflu proaspat. Acelasi lucru se intampla si cu bloggerii de fashion, cand ati auzit, citit voi pe blogul cuiva despre o descoperire a lui personala in materie de fashion? Eu nu am vazut, dar poate citesc eu ce nu trebuie. Acestia prezinta doar brandurile de la care primesc produse, care le aduc o contagiune pozitiva, foarte vizibila in ochii altor bloggeri, de imagine, nimeni nu sprijina pentru ca ii place dezinteresat, pentru ca are o misiune, un crez in a promova un potential semen creativ, factorul estetic in general. Acelasi lucru se intampla si in cazul parteneriatelor media. Revistele sau blogurile isi dau acordul in a fi parteneri media, iti trimit link-ul, dar nu vin la eveniment, nu scriu o cronica dupa, nu realizeaza un material despre  unul dintre aspectele descoperite. In cel mai bun caz, isi fac poze in afara sau inauntru, pe care le posteaza pe social media mentionand locul. Superficial!

Chiar in aceste bucati de viata cum sunt targurile de bijuterie, haine etc. parca vad o reflexie a societatii noastre cu toate tarele ei. Importam forme fara fond, barfim, insa nu criticam cu argumente valide, ne imbracam si ne accesorizam conformist, cumparam la fel, cautam aprobarea celorlalti, copiem asa zisele “modele”, nu punem in balanta alegerile lor vs. nevoile si dorintele noastre, nu ne  alimentam imaginea exterioara cu un substrat cultural, educational.

Cu drag,

Gabi Urda

Consultant de comunicare si imagine, blogger, organizator evenimente

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.