Unde sunt ziaristii de moda?

By  |  2 Comments
Carmen Secareanu - Vara 2014 foto: Alexandru Buruntia via instilulmeu.ro

Carmen Secareanu – Vara 2014 foto: Alexandru Buruntia via instilulmeu.ro

Marti seara a fost Gala Avanpremiere, iar pe drumul de intoarcere inca zambeam cu sufletul plin de imaginile colectiei lui Carmen Secareanu. Azi voiam sa i le arat, macar in fotografii, chiar asa subtiate de fond si decontextualizate de inaltimea scenei si sobrietatea muzicii, de viul din ele, si caut si caut articole de la eveniment si realizez ca spiderul a fost mai important decat scena…

Tabloidizarea asta epidemica se insinueaza peste tot, se transmite pe calea aerului, wireless. Este un sarpe care isi mananca coada, perfecta si in continua perfectare prin fiecare dintre noi cei care inchidem ochii si ignoram, in loc sa punctam. Evenimentele cum sunt Gala Avanpremiere, chiar rare si de admirat ca se intampla, isi traiesc apogeul post eveniment.

Este necesar ca anunturile de eveniment (comunicate ante eveniment) sa fie publicate pe site-uri, bloguri si portaluri, agentii de presa, ele dau strigare ca se intampla ceva.

Este necesar ca diversi si diverse mai mult sau mai putin ancorati in lumea modei, confectiilor, marketingului, comunicarii si in alte domenii conexe sa vada ce se petrece acolo, toate aceste manifestari ale actorilor implicati si a publicului creaza evenimentul.

Este vital ca bloggeri, ziaristi, fotografi, stilisti sa isi spuna apoi parerea despre eveniment, sa-l mediatizeze din diverse perspective, sa imprastie imaginile pentru ca doar asa aceasta industrie se va face cunoscuta, doar asa acei designeri vor ocupa locurile pe care le merita in minti si in dulapuri, doar asa kitsch-ul, uratul si banalul se retrag putin din vietile noastre.

Am privit vrajita cum Carmen Secareanu ne-a devoalat poate cea mai buna colectie a sa. Piesa dupa piesa dupa piesa isi sustinea discursul coerent, argumentat, asertiv, cu forta si carisma, cu fiecare bucata de material cautat si bine plasat. A adunat toate experientele, cunostintele, inspiratiile, framantarile, incercarile, renuntarile si remontarile si le-a distilat in cateva zeci de piese de imbracaminte. Da, a avut brauri vintage brodate cu fir care au facut corp comun cu tesaturile aproape industriale, da, a avut cele mai spectaculare si vocale bijuterii ale Roxanei Davidescu, da, a folosit dantela frivolite a Lorinei Bijoux asa cum doar o minte incercata intr-ale gandirii laterale si a decontextualizarii cum este a lui Secareanu ar reusi, da, sunt purtabile, confortabile si minimaliste chiar daca sunt haine care au vocatia scenei… Si as vrea sa vi le arat si voua, insa am gasit doar cateva piese fotografiate, probabil vor aparea mai multe in cateva zile, poate chiar toata colectia, insa acum la doua zile dupa eveniment netul e plin doar de comunicate de presa ante eveniment si poze de la panou.

Nu m-am mahnit, ci m-a cuprins o asa tristete ca in Stabat Mater al lui Giovanni Felice Sances si din nou mi-am amintit colectia. Ne pregatim tinutele de eveniment, ne coafam, ne machiem profesional, ne dorim cele mai bune locuri, privim colectiile, poate si comentam putin cu vreo prietena, aplaudam si asteptam sa ne dam share pozei de la panou…

Pentru ce am fost la Avanpremiere?

Care este misiunea noastra a ziaristilor, bloggerilor, fotografilor care am fost prezenti acolo?

Suntem spectatori pasivi ai unui spectacol dinafara noastra, am dat copy-paste evenimentului si ne-am pozat la panou si atat?

Sau suntem intermediari ai acestui dialog intre publicul larg si reprezentantii acestei lumi in care avem si noi onoarea de a fi partasi?

Sau scriem articole despre experienta noastra acolo, ilustram cu fotografii, realizam interviuri si sedinte foto cu piesele acelea?

Sau le aratam fapte, oamenilor care nu au fost prezenti, prin mijloacele noastre specifice – cuvant si fotografie – ei vor fi viitorii consumatori de moda, vor fi poate viitorii designeri?

Care este datoria noastra etica fata de oamenii care ne deschid revistele, blogurile?

Oare sa-i informam?

Oare suntem lideri de opinie?

Imagine personala fara vreo alta menire mai inalta, toate acele cititoare care isi fac si ele blog sau revista online, care vor copia si ele comunicate de presa alaturi de care isi vor alipi poza de la panou, fara nici macar o adnotare personala.

Suntem in epoca online-ului, pana vom vedea un reportaj tiparit amplu intr-una din putinele reviste de moda romanesti deja Avanpremiere va fi istorie, istorie indosariata cu un comunicat de presa si cateva fotografii de podium prost realizate.

Unde sunt ziaristii de moda asa firavi si tematori cum este si moda romanesca?

Daca moda romanesca exista, daca o colectie ca a lui Carmen Secareanu exista, daca un eveniment ca Avanpremiere exista, oameni care sa scrie despre de ce nu sunt?

Cu drag,

Gabi Urda

 

Consultant de comunicare si imagine, blogger, organizator evenimente

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.