Ce ti-e scris.. pe haine ti-e pus!

By  |  0 Comments
Naomi stie sa-si impuna punctul de vedere

Naomi stie sa-si impuna punctul de vedere

In fiecare zi incep articolul cu o poveste personala. Azi nu am una. Am doar un gand, ca mi-as purta propriile mesaje si doar pe ele, propriile proiecte: gabiurda.ro, Yard Sale. E trufie? Poate, insa cum mintea cauta mereu semnificatii, parca nu i le-as da pe tava si  as lasa-o sa vada ca-s vanitoasa ca in exemplul de mai sus, nu scriindu-mi “Vanitoasa” pe tricou…

Cu cat mai putin generic, cu atat mai bine, zic! Dar niciodata nu strica sa-ti aminteasca imaginea din oglinda ca esti COOL, HAPPY, FASHIONABLE, EXIST. De fapt sa-ti strige, sa o spuna tare, in care mare, bolduit, scris cu rosu, subliniat si orice altceva a mai scornit tehnica asta a art directorilor: typography.

Caci sloganurile, declaratiile, mesajele politice, ecologiste, citatele pline de umor, asocierile ironice intre branduri si denumiri banale, toate au capatat puterea de a ne fi portavoce. Vezi mesajele lui Andi Moisescu purtate in editiile Apropo TV sau tricoul “Sunt tigan” purtat de Connect-R, Naomi si celebrele sale iesiri isterice etc.

Credit: click.ro

Credit: click.ro

Credit: ProTV Magazin

Credit: ProTV Magazin

In 1988, Nike isi imprima pe tricouri, sepci, hanorace si orice alt articol “Just do it!”. Mesaj motivational si slogan al brandului, isi facea treaba cum nu se putea mai bine in a face publicitate, fara a spune publicitate. Insa, nu toate mesajele purtate pe hainele noastre sunt legate de un brand, multe sunt aduse in vocabular de lumea modei, unele sunt mesaje sociale, altele sunt doar “impunsaturi” satirico-politico-umoristice, insa toate se aduna in poate cel mai vocala tendinta a ultimilor ani – hainele cu mesaje.

Credit: www.csportsfashion.com

Credit: www.csportsfashion.com

In 1970, Vivienne Westwood a introdus tricourile cu mesaje rebele, cu influente punk. Apoi, anii 80 le-a dat o cauza, iar anii 90 si 2000 le-a dus in zona branding-ului si o modei de catwalk. Dupa ce logo-urile mari imprimate au devenit un faux-pas, casele mari mizand pe subtilitate, iar piata neagra reproducandu-le agramat si sufocant, tendinta a luat o pauza si s-a redefinit.

Dupa 2006 cand House of Holland a creat tricourile neon Fashion Groupie, care au capatat o viata a lor si au pornit o intreaga moda, fiind copiate si reproduse in milioane de exemplare, gustul pentru mesaje si haz in moda revenise. Si eu care credeam ca ultimii ani au suprasaturat piata de scrisuri si inscrisuri pe tesaturi, mai ales tricouri, 2014 vine sa-mi demostreze ca tendinta isi descopera noi valente.

Credit: Pinterest.com

Credit: Pinterest.com

Credit: Tumblr.com

Credit: Tumblr.com

 

Dar de ce am purta mandri pe piept un mesaj sau un slogan? Pentru ca atrage privirea ca un magnet, mintea fiind construita astfel incat sa caute o semnificatie literelor, cuvintelor, frazelor, sa o lege de un obiect, o cauza, o persoana, o situatie.

Dar de ce au devenit atat de populare?

Eu vad o legatura fireasca intre obisnuintele noastre vizuale, create de tehnologie si aceasta moda a mesajelor pe haine. SMS-ul, twitter-ul, Facebook-ul, Instagram-ul, Pinterest-ul, What’s up-ul toate ating centrul vizualului, toate ne aduc si duc de la noi inspre lume litere si fotografii.

Dar, poate dincolo de aceasta deprindere a creierului si ochiului, asociem mesajele cu a avea o voce, a spune tare si clar ce reprezinti, ce te reprezinta, cine esti si ce vrei. Iar, asta, asta ma duce cu gandul la tinerete, la rebeliune si la strada.

Alexander Wang T-shirt Credit: Tumblr.com

Alexander Wang T-shirt
Credit: Tumblr.com

Credit: Tumblr.com

Credit: Tumblr.com

Credit: Tumblr.com

Credit: Tumblr.com

Caci strada a impus mesajele pe haine. Strada si moda strazii, atat de fotografiata, prezenta in toate aceste retele de socializare de care pomeneam mai sus. Asa-i ca puzzle-ul se leaga si incepeti sa vedeti increngatura de factori prin care o tendinta se dezvolta?!

Orice mesaj, de orice natura ar fi el atrage lentila fotografului ca un magnet, pentru ca vrea si el ca si mine si ca si tine sa vada ce scrie si daca scrie asa ce inseamna: Fata chiar e un tomboy? Astfel ca, asemenea retelelor, mesajul conteaza la fel de mult ca mediul. Nu conteaza ce spune, atata vreme cat o spune tare.

Dar, ca si pe Facebook, un mesaj destept va lasa amintiri in mintea privitorilor, iar  Blackscore si Brian Lichtenberg stiu asta si o fac bine. Mesajele lor ironice, umoristice, cu calchieri ale sloganurilor caselor mari de moda sau ale logo-urilor acestora cuceresc mintile si dulapurile bloggerilor si fashionistelor.

Cara Delevingne-by-Jonathan-Lopez-Espinoza

Cara Delevingne-by-Jonathan-Lopez-Espinoza

Credit: telegraph.co.uk

Credit: telegraph.co.uk

 

Logo-urile si literele nu s-au oprit la tesaturi, ele au pornit expansiunea si pe pielea gentilor, in metalul colierelor, chiar in ochiurile tricotajelor.

Si totusi de ce le purtam? Poate ca ne identificam cu mesajul, poate ca sustinem cauza, poate ca asa demonstram ca apartinem unui anume grup, poate ca aratam ca ne pemitem un produs de firma sau poate ca ne-a incantat vizual si atat. Cuvintele sunt deschise mereu interpretarii, iar mintea le va vana mereu nesatula de semnificatii.    

Mesajele ecologiste ale 2014  Credit: fashionising.com

Mesajele ecologiste ale 2014
Credit: fashionising.com

Pragmatisme:

De pe la noi tricourile Womanness

Tricouri Womanness

Tricouri Womanness

 

Voi ce mesaj ati purta? Ati purta vreun tricou cu mesaj?

Votre,

Gabi Urda

Consultant de comunicare si imagine, blogger, organizator evenimente

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.