Impresii critice despre cererea si oferta de bijuterie contemporana din Romania

By  |  0 Comments
Inel Doru Dumitrescu via http://artbydd.blogspot.ro

Inel Doru Dumitrescu via http://artbydd.blogspot.ro

Dupa asa un titlul academic, sa detensionez putin atmosfera cu intimitati. Nu m-am considerat niciodata un designer de bijuterie contemporana, cum nici un antreprenor nu mi se pare ca as fi ajuns. Ma feresc de catalogari poate din frica ca odata osificat intr-o denumire ajunge sa te defineasca. Am avut ce-i drept si am tentative in fiecare dintre zone si, uneori, reusesc sa le amestec fuzional pe amandoua. Insa, experientele stranse in cele doua arealuri se tot sedimenteaza si cladesc niste pareri…

Am vizitat duminica singurul targ de bijuterie contemporana din Romania, Autor. Anii trecuti eram si eu printre expozanti, in ultimul an insa proiectele personale, m-au tinut departe si mi-au schimbat perspectiva. Inca de atunci il admiram pe Dan Persinaru pentru abnegatia si perseverenta cu care si-a urmarit si dezvoltat viziunea. El s-a gandit in 2009 cand lumea romaneasca se dezmortea lent in zona designului de haine, a galeriilor de arta, a concertelor, a expozitiilor si primele semne ale unei vieti culturale civilizate se iteau, ca cei cativa designeri de bijuterie “altfel decat clasica”, sa-i spunem contemporana, au nevoie de un spatiu de expunere oficial.

Acum, dupa 10 editii in care uneori am fost designer expozant, alteori doar vizitator, mai mereu cumparator, mi se invart in minte cateva opinii personale despre cerere si oferta ori public si designer de bijuterie contemporana:

parcurgem demersul firesc al oricarei alte tari “de afara”, atat la nivelul ofertei de bijuterie contemporana, cat si la cel al cererii. Suntem intarziati de conditiile locale si nu ma refer doar la cele economice, dar si la carentele de educatie estetica, la prejudecatile despre conditia artistului, despre arta si publicul sau. Consider bijuteria de autor si purtarea sa un semn de insanatosire a societatii, este un moft spre care confortul te indreapta, minima securitate financiara, personala, dublata de autoinstruirea in frumos sub toate manifestarile lui. Poate asa se explica de ce in continuare publicul romanesc este inca anemic si temator – cumpara putin, piese de bijuterie cu tenta clasica, de obicei din metale pretioase. Iar de purtat si mai putin, fiindca vocile individuale sunt foarte slabe, iar masa poarta “mass market”, cum o fac si liderii de opinie.

designerii dau impresia unei bresle, cu scopuri comune, insa romanii nu se organizeaza defel, iar designerii cu atat mai mult. Stiti gluma cu cele zece pisici dintr-o casa, care nu vor face niciodata o revolutie, pentru ca fiecare se crede Dumnezeu. Tocmai de aceea este vital ca platforma Autor se dezvolta si de doua ori pe an ii aduna spre un scop comun, acela al coagularii unei piete consistente de bijuterie, cu cerere si oferta, cu provocari creative, cu critici si premii. Pana la capat arta ca vocatie-profesie urmeaza principiile unui business si, tocmai cei care nu inteleg asta ajung sa arunce in jur cu lozinci de “artisti neintelesi”.

Cornelia Brustureanu

Cornelia Brustureanu via Autor

sindromul cel mai tare din parcare s-a atenuat odata cu invitatia designerilor straini. “Sunt mult mai coerenti si mai experimentali”, imi spunea el dupa ce pret de vreo doua ore studiase stand cu stand targul. Wow, da, oamenii departe de fenomen, vad mult mai limpede si reusesc sa rezume cat sa atinga punctele vulnerabile ale multora dintre designerii romani. Cel putin concurenta le-a dat alt referent si a largit orizontul destul de ingust din sala Dalles.

demonstratii creative versus facturi. Multi dintre designerii de la Dalles nu se intretin din bijuterie si nu pentru ca nu ar vrea, ci pentru ca nu pot. Preturile lor sunt mult mai mici decat cele din strainatate, pentru ca sunt nevoiti sa se adapteze local, nici chiar asa nu sunt accesibili decat unei arii foarte mici de cumparatori. Sunt mai putin experimentali fiindca nu au confortul financiar care sa le ofere posibilitatea plasmuirii unei colectii ipotetic “nevandabile”. Cat despre coerenta, cam aceleasi constrangeri de adaptare – sa vinzi ceva, chiar ceva mai vechi, unui public pe care il prinzi rar cu apetenta si bani pentru bijuterie.

Andreia Gabriela Popescu via Autor

Andreia Gabriela Popescu via Autor

exceptiile. “Wow factor” apare la fiecare editie, sunt si acei cativa care au capacitatea creativa, secondata de mestesug, rabdare, cunostinte sa se reinventeze fabulos sau sa dezvolte un concept mai vechi intr-o maniera complexa si originala. Am stat sa ma gandesc de ce o fac si duminica dimineata la “Razboiul sfarsitului saptamanii” Iulian Tanase povestea cum Saramango s-a apucat tarziu sa scrie si a scris cu o eficienta si o genialitate care frizau posibilul. Insa, in toti anii de tinerete in care nu a scris, el a creat, a slefuit fiecare idee, romanele erau in el, asteptau doar sa fie transpuse pe hartie. La fel se intampla si cu ei, bijuteriile acelea sunt in ei, resorturile lor sunt interioare, nu asteapta exteriorul sa le ofere un clenci de care uneori se agata disperati cu doua-trei saptamani inainte de expozitie. Banii sunt acolo, isi doresc sa-i cumparati, insa limbajul artistic domina tot, ei vor sa spuna ceva si doar asa o pot face. Si asta transpare.

liderii de opinie. Colierele statement cu cristale Swarovski sunt la gatul fiecarui blogger, stilist sau preocupat de haine de pe la noi si de aiurea, cu putine abateri. Sunt fotogenice, par pretioase, dau impresia de lux si extravaganta, da, e posibil, insa sunt prea multe si parca, prea fara alternative. Ce-i drept bucatile de beton, piele reciclata, argintul oxidat, matasea sau plexiglas-ul parca nu creaza acelasi efect imediat, insa de dragul diversitatii purtati-le prin rotatie. Saturatia si banalul nu-s departe…

– publicul purtator. Nu avem bani si dorinta sa experimentam. Daca avem si o facem, o facem oricum cu o pereche de Louboutin ca stim dinainte ce efect vor avea, dar nu cu o bijuterie din lemn sau din cauciuc. Si nici nu sunt de judecat, au dreptate, publicul purtator de bijuterie contemporana este restrans, pentru ca el insusi dincolo de bani, trebuie sa cumuleze si alte criterii. Dorinta de a experimenta, un stil personal, puternic definit, originalitate, curajul de a friza ridicolul, aplecarea catre arta si, mai ales, un sambure de “viziune”, de “inaintea vremurilor”, ori inca nu am descoperit prin Romania prea multi inovatori intr-ale stilul, ci doar multi adepti ai unui curent sau altul.

lipsa criticii. Daca segmentul designerilor s-a dezvoltat, al targurilor de profil, cel al magazinelor concept store, online sau cum or fi ele slab si cu tenta comunist-precauto-locala pronuntata ( nimeni nu cumpara bijuteriile, tot timpul se iau in regim de consignatie), partea feedback-ului este lipsita de glas. Daca esti ignorat inseamna ca nu e chiar bine ce faci, iar daca esti laudat, mai ales de ceva persoane cu credibilitate din afara, este minunat si abia asteptam sa te descoperim si noi (chiar de ai fost aici langa mereu). Cele cateva persoane care si-au castigat statutul de a emite o parere, starnesc valuri putina vreme, apoi iar ne afundam in toata lumea lauda pe toata lumea ca oricum nu vrem sa suparam pe nimeni. Insa, de ce discutam in termeni atat de antagonici, cand toti ne dorim stilisti mai creativi si curajosi estetic, care sa vina la evenimentele industriei, bloggeri cu ceva viziuni de “inaintas” estetic, designeri de haine care sa-i abordeze si inglobeze in colectiile lor si pe cei de bijuterie.

– designeri cu aplecare catre business. Daca nu stii, atunci inveti sau iti iei pe cineva care stie sa faca management, sa faca vanzari, comunicare, sa construiasca un brand, insa oricum ar fi tu, designer, trebuie sa stii cat de necesare sunt fiecare dintre aceste aspecte pentru supravietuirea intr-o lume in care arta s-a democratizat si oricine poate face cursuri de prelucrare a metalului pretios la 40 de ani. Si se poate sa fie un mic geniu descoperit tardiv!

Ca tot l-am intitulat asa pompos,

Va multumesc si astept feedback, oricum voi considera ca m-ati citit, insa ati hotarat sa ma ignorati, 🙂

Cu drag,

Gabi Urda

 

Consultant de comunicare si imagine, blogger, organizator evenimente

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.