Baze si fundamente: Cum sa porti culorile in mediul business

By  |  1 Comment
Gri - una dintre cele mai foliste culori in mediul de business

Gri – una dintre cele mai foliste culori in mediul de business

Prima impresie se formeaza in cele cinci secunde initiale ale interactiunii si este hotaratoare pentru modul in care decurge dialogul si, mai departe, relatia. Acest fapt este valabil si in mediul de afaceri, tocmai de aceea o imagine ingrijita, decenta si inspirand profesionalism este atat de importanta. Tot ansamblul participa la crearea acestei pareri de inceput, insa culorile pot influenta mai mult decat credem…

Negru, gri, bleumarin

Multe dintre femeile din mediul de afaceri aleg o paleta neutra, insa in zona intunecata – gri, negru, bleumarin – in ceea ce se considera a transmite mesaje ca: traditionalista, conservatoare, clasica, de nadejde, eficienta. Este adevarat ca asociate unei camasi albe sau pastelate, creeaza o tinuta formala, extrem de potrivita pentru interviuri, discutii de afaceri, negocieri.

Insa, dezavantajul poate veni tocmai din folosirea excesiva a acestei palete coloristice care imprima si rigiditate, inhibare, autoritate, seriozitate exagerata. Totusi o nuanta inchisa de albastru poate fi perceputa mult mai neutru, profesional, dar mai flexibil.

Rosu

Exprima energie, pasiune, emotie. Tocmai de aceea este culoarea oficiala a victoriei, a puterii, vizibila mai ales in perioada electorala, cand politicienii castigatori apar public purtand cravate rosii. Tot din acelasi motiv, este o culoare des folosita in negocieri si discutii, cum sunt cele fata in fata intre contracandidati, in seara premergatoare alegerilor.

Cu toate acestea, in mod obisnuit este o culoare primara care atrage atentia, focalizeaza, chiar alarmeaza. Pentru femeile din mediul de afaceri rosul deschis poate exprima asertivitate si incredere in fortele proprii, insa tonurile inchise ale aceleiasi culori sunt intimidante, agresive chiar. Pentru un plus de indrazneala puneti in tinuta dumneavoastra un strop de rosu – o curea, geanta, pantofii, brosa, eventual cerceii.

Femeile politician si rosul

Femeile politician si rosul

Bleumarin - cea mai non emotionala culoare

Bleumarin – cea mai non emotionala culoare

Albastru

Este culoarea cel mai des intalnita in mediile profesionale, se spune despre ea ca trezeste cele mai putine emotii. Fiind asociata cu cerul si oceanul, este calmanta si potenteaza inclinarea catre relationare, catre parteneriate si catre conlucrare. Sentimentele de incredere si securitate sunt trezite de albastru, care in combinatie cu neutre ca bej ori pasteluri mareste impresia de prietenos, sociabil, accesibil, flexibil.

Violet si portocaliu

Portocaliul stimuleaza creativitatea, inovatia, energia vie a proiectelor noi. Emotiile potentialilor clienti sunt indreptate catre mesajul pe care il transmiti. Grija insa la petele mari de portocaliu intens, ele pot si deranjante, greu de suportat vizual, asadar indreaptati atentia catre somon, teracota, caisa. Portocaliul intens, aproape fosforescent este si culoarea vestelor de semnalizare folosite de muncitori, departe de noi gandul de a trezi asemenea asocieri!

Violetul este o culoare a nobletii, rafinamentului, luxului. O nuanta de fruct de padure, de pruna sau un ton deschis, calm de violet va crea un mediu primitor vizual pentru partenerii tai de dialog.

Alb

Folosit singur sau in pete mari trezeste impresia de naivitate, inocenta, simplitate. Aceste mesaje se pot traduce in lumea profesionala prin lipsa de incredere in abilitatile si cunostintele tale, mai ales intr-o negociere. Nu esti un expert, ci un novice, un boboc. In schimb, nuantele de bej sunt unele dintre neutrele cele mai folosite de catre femei in mediul de afaceri.

Verde

Cu toate ca in afacerile care au legaturi cu bio, ecologie, hrana verde, chiar produse cosmetice, verdele este o culoare de branding foarte folosita, exprimand prospetime si vitalitate, innoire, el nu este de purtat, decat poate in variantele sale pastel (vernil, verde mar foarte pal), in combinatie cu bleumarin sau nuante de maron cafea ori gri antracit. In lumea vestica este considerat culoarea banilor, dar si a lacomiei si a geloziei, la noi “indrugam verzi si uscate”, “vedem verde in fata ochilor”, “spunem verde in fata” – toate expresii cu puternice conotatii negative. Plus ca il asociem mental cu uniforma padurarilor!

Roz

Spre deosebire de rosu, derivatul sau roz poate lua tonalitati calde si calme – somon, cenusa de trandafir, roz-lila. Se considera un mediu coloristic extrem de feminin si inviorator, care creste productivitatea si limpezeste gandurile. Combinat cu gri, poate stimula concentrarea, eficienta, implicarea cognitiva. Daca nu lucrezi intr-un mediu creativ, evita tonuri pure, intense de roz.

Detalii generale legate de culoare:

Printr-o tinuta de afaceri bine compusa, in care culorile sunt folosite cu grija, exprimi incredere si sa te simti confortabil, castigi atentia si o mentii, creezi o platforma pe care mesajul tau sa fie primit la adevarata lui valoare. Astfel ca, daca una dintre culori iti displace, chiar daca ea este recomandata in mediul business, inlocuieste-o cu o alta neutra. Tinde mereu catre culorile care iti plac si in care te simti bine in pielea ta, fara sa fii constient ca porti acea nuanta, totul sa fie natural, firesc, o prelungire a personalitatii tale. 

De asemenea, mereu stinge culorile tari cu neutre, dar si neutrele cu pete mici de culoare. In prima situatia, daca ai imbraca prea mult rosu sau roz profund, tinzi sa atragi atentia excesiv, deranjant, iar in cea de-a doua, in care porti doar neutre, sa te uniformizezi, sa creezi impresia de banal, lipsit de originalitate, conformist, pe care mai tarziu, o vei transfera si mesajului tau verbal.

Daca asociezi griul inchis si bleumarinul cu nuante deschise vei da impresia de siguranta si apropiere, in schimb daca le intensifici cu alte tonuri inchise vei pasi in zona de control, a caracterului practic, eficient spre rigid, inflexibil, intransigent.

Jodie Foster, cu un personaj creat dupa imaginea Christinei Lagarde, sefa FMI

Jodie Foster, cu un personaj creat dupa imaginea Christinei Lagarde, sefa FMI

Christine Lagarde- sefa FMI

Christine Lagarde- sefa FMI

 

Intensitatea culorilor este conferita si de texturile materialelor, astfel ca cele mai groase, stofele, tricotajele, catifeaua absorb lumina si tonurile par mai inchise, iar cele fluide, pielea, lacul reflecta razele de lumina si par mai deschise.

Sexele reactioneaza diferit la anumite nuante, astfel ca femeile sunt mai sensibile la nuantele de albastru si culorile reci, dar si la roz, pe cand barbatii vor fi mai atenti la culorile cu o tenta de galben la baza, rosu tomata, portocaliu, somon, piersica si, bineinteles, toata lumea iubeste albastru.

Foloseste-te de culori si de influenta lor in avantajul tau, insa nu le folosi ca singura strategie de a castiga o negociere. Toate culorile au avantaje si dezavantaje, contextele le schimba semnificatia.

Pentru discutii personalizate si inspirationale,

Cu drag la cursurile “Cum ma imbrac…”,

Gabi Urda

 

Consultant de comunicare si imagine, blogger, organizator evenimente

1 Comment

  1. Pingback: Cum te imbraci pentru o conferinta de presa | Gabi Urda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.