Cum te imbraci pentru o conferinta de presa
Inainte de a emite verbal un mesaj, noi insine si prezenta noastra se constituie intr-unul. In situatiile profesionale, cum sunt conferintele de presa, rolurile, statuturile persoanelor implicate sunt extrem de vizibile vestimentar. Iar pentru ca mesajul nostru sa convinga, inainte de a vorbi, prezenta vizuala trebuie sa fi cucerit deja audienta…
Anii petrecuti in presa si, dupa ei, cei in care am lucrat in agentii de comunicare si relatii publice m-au pus in ipostazele de participa la conferinte de presa si de a organiza unele. Din portofoliu imi lipseste doar rolul clientului, in care sa sustin un asemenea eveniment, insa viata e plina de surprize placute. Oricare insa ar fi misiunea noastra intr-un asemenea proces este musai sa tinem seama de audienta, spatiul de desfasurare si scopul nostru acolo, dar si de organizatia in care lucram si sectorul din care ea apartine.
Importanta imaginii profesionale este vitala daca ne amintim ca intr-o conversatie fata in fata interlocutorul ne transmite peste 65% din informatie nonverbal ( Pease, A., & Pease, B. (2004). The Definitive Book of Body Language). Adica, infatisarea, limbajul corporal si proxemica, ritmul, volumul si tonul vocii sunt hotaratoare in crearea acelei prime impresii pe care ne-o formam in secunde initiale ale unei interactiuni. Tocmai acea parere se dovedeste a fi corecta in peste 50% din cazuri spun studiile si, poate, ca se intampla asa pentru ca mental ne programam sa ii punem sub umbrela toate celelalte impresii care se vor aduna pe masura experientei cu persoana respectiva.
Clientii / vorbitorii la o conferinta de presa
Cei care sustin un discurs si raspund intrebarilor presei in cadrul unei conferinte sunt reflexii ale domeniului lor de activitate si, cu precadere, a organizatiei sau companiei din care provin. Sau, cel putin, asa ar trebui sa se intample. Astfel ca, zilele trecute urmaream o selectie Esquire SUA a tinutelor baschetbalistilor in cadrul unui asemenea eveniment. Cum acestia au, la fel ca toti sportivii, o inclinatie spre confort, va imaginati ca multi erau in tricouri, hanorace, camasi casual sau combinatii asemenea. Insa, bineinteles, ca exista si cei care isi trateaza rolul, audienta, mesajul cu extrem de multa atentie, construindu-si, astfel, in brand personal. Persoanele publice (artisti, politicieni, sportivi etc.) au, tocmai de aceea, consultanti, care ii sfatuiesc si le creeaza o imagine coerenta care sa exprime autoritate si sa inspire incredere, dar in acelasi timp, sa-i reprezinte.
“Power suit”, adica costumul care comunica autoritate, este tinuta care serveste cel mai bine scopurilor unui vorbitor la o conferinta de presa, mai ales daca el vine dintr-un mediu formal – politica, finante, etc. sau evenimentul in sine are parte de o incarcatura deosebita, care-i confera prestanta – acordare de onoruri, premii, etc. Astfel, regula poate si este incalcata de artisti si oameni creativi, pentru care originalitatea si exprimarea neingradita a personalitatii unice transcede formalitatea. Reprezentantii societatii civile sunt si ei mai flexibili in tinute, dar in anumite contexte, este bine sa imbrace haine asemenea mediului pe care incearca sa-l persuadeze.
“Power suit” a capatat diverse forme, mai ales de cand femeile au intrat in lumile stapanite, pana nu demult, exclusiv de barbati. Astfel ca, acum dincolo de costumul clasic pentru barbati, insotit de cravata, pentru doamne “power suit” inseamna deux pieces cu fusta ori pantalon, ori rochii, blazere din materiale “cu tinuta”, gulere tari, croieli clasice, eventual, culori neutre.
Este adevarat ca managerii femei sau femeile din politica au impins si mai departe granitele acestei reguli atat de formale si au introdus cu mult mai multe elemente care le exteriorizeaza personalitatea inaintea statutului: bijuteriile statement, esarfele colorate, culorile tari, materialele satinate, gentile si pantofii colorati etc. In functie de domeniul de activitate, liderii de opinie ajung sa-si exprime propria personalitate mai pregnant, devenind un brand personal.
Consultantii in relatii publice
Cat priveste ceilalti actnati ai conferintei de presa, organizatorii si reprezentanti ai mass media si acestia au rolurile pe care le slujesc si vestimentar, dar si comportamental. Oamenii din agentiile de comunicare si relatii publice, care organizeaza si gestioneaza logistica unui asemenea eveniment, sunt persoanele din umbra. Astfel ca, tinuta lor e bine sa fie potrivita contextului general, fara sa iasa prea tare in evidenta si sa intermedieze intre companie si presa.
O tinuta cu elemente formale, insa nu atat de rigida, cat sa tina presa la distanta si sa fim confundati cu directorul companiei, este ceea ce cautam. Pentru ca oamenii de PR au parte de multa miscare si agitatie in timpul unei conferinte de presa, este bine sa se imbrace decent, potrivit contextului, dar si confortabil.
Astfel ca, daca vorbim despre o conferinta pe teme politice, bineinteles, ca se vor imbraca la costum, insa de se anunta lansarea unei noi game de cosmetice bio, vor fi mai destinsi vestimentar, insa nu mai departe de rochie sau bluza de matase si pantaloni, eventual cu dunga. O tinuta mult prea relaxata, va crea impresia de lipsa de grija, superficialitate, va induce neincredere si, chiar, iti va sabota mesajul. Iar una inconfortabila – tocuri prea inalte, fuste prea stramte, prea lung – dincolo de faptul ca te va incomoda in miscari, iti va asterne o mina chinuita.
Important este ca omul e comunicare sa nu iasa strident in evidenta, ci sa fie un observator discret si eficient a tot ce se intampla. Astfel ca, la o conferinta sportiva obisnuita, in care cel mai frecvent articol vestimentar e jeans-ul, nu e cazul sa apareti intr-un costum deux-pieces sau intr-o rochie de matase inflorata. Insa, bineinteles, ca puteti trata denim-ul ca pe un clasic si sa-l mixati intr-o tinuta smart casual: camasa sau top din bumbac, sacou lejer din tercot, eventual cardigan, pantofi Oxford.
In functie de organizatie si context este bine sa ne adaptam vestimentatia, sa o folosim ca pe un instrument de comunicare de fapt. Oamenii se asociaza cu cei asemenea lor si relationeaza in grupuri cu valori comune si da, cu aspect comun. Astfel, ca scopul tau este acela de a lega, intretine, consolida relatii cu cei din mass media, atunci o infatisare cu elemente comune lor, este binevenita. Poate asa se explica si trecerea usoara de la presa la relatii publice, pentru ca, chiar si vestimentar se aseamana: reprezentantii presei in lumea politica sau din lumea afacerilor se imbraca mai formal, editorii de beauty si cei de fashion mai creativ, etc.
Un mesaj gresit poate fi emis si daca esti mult prea bine imbracat. Citatul de pe net, care spune ca atunci cand nu stii cu ce sa te imbraci, sa “overdressed”, nu se aplica in cadrul unei conferinte de presa. Acesta este un eveniment de zi, formal in care regulile vestimentare generale, usor de dedus ar fi:
- fara tinute de seara;
- cu aplicarea regulilor etichetei profesionale;
- fara decolteu, transparenta, bretele subtiri;
- fara aglomerari de bijuterii statement;
- fara tocuri foarte inalte;
De asemenea, tinuta inseamna infatisare, prezenta, ingrijire personala, machiaj si coafura. Niciunul dintre aspectele mentionate nu se pot sustrage atentiei noastre, si fiti sigure, ca nici interlocutorului nostru. Un costum bine croit, asortat cu o camasa impecabila si o pereche de pantofi negri cu toc mediu, de buna calitate, vor fi puse in umbra de un machiaj strident si o coafura demodata, o dantura neingrijita sau o gestica prea ampla si dezordonata.
Ziaristi
Aceleasi reguli ale mimetismului vestimentar, cu ceva tuse personale se recomanda si ziaristilor. Cu precadere, in zilele in care sunt prezenti la evenimente, cum sunt conferintele de presa. O tinuta decenta, adaptata contextului, care sa inspire incredere si in care sa te simti sigur si confortabil. Astfel ca, daca reminder-ul iti spune ca maine ai doua conferinte, fa o scanare a imprejurarilor evenimentului si a oamenilor care vor vorbi si alege din dulap hainele potrivite, nu te imbraca ca pentru o zi obisnuita de redactie. Poti sa nu iei in seama sfatul, daca tu te imbraci in mod obisnuit formal sau foarte ingrijit.
Sunt cu atat mai serios tratati oamenii care pun intrebari bine gandite, dar mai ales cei care sunt bine imbracati si pun intrebari bine gandite. Infatisarea ta si mesajul sunt un tot indisolubil, daca ai cucerit atentia emitatorului vizual, atunci te va asculta, altfel doar te va auzi.
O imagine profesionala tratata cu grija si atentie va fi remarcata pozitiv, apoi va deveni platforma de lansare a mesajului, ea va intregi comunicarea.
Pentru discutii personalizate si personale, va astept la cursurile “Cum ma imbrac…” din martie sau la sedinte personale: contact@gabiurda.ro,
Cu drag,
Gabi Urda