Scurta istorie a costumului business la femei

By  |  0 Comments

Sau cum se manifesta mimetismul vestimentar….

Intr-o lume a afacerilor dominate de barbati, femeile, asemenea secretarei Tess McGill (Melanie Griffith) din celebra pelicula Working Girl, au inteles repede ca “La Roma te porti ca romanii”. Este celebrul “power suit” o armura, o modalitate de a fi tratate egal, ca de la costum la costum?

La finalul zilei nu este decat o haina. Insa, privind dincolo de stofa, vedem mesajele de emancipare, egalitate si profesionalism pe care femei precum Coco Chanel, Marlene Dietrich, Elsa Schiaparelli, Madonna, Donna Karan le transmiteau catre lume. Insa, in acest moment al istoriei, femeile mai au nevoie sa mimeze dominanta si prestanta legate intrinsec de fizicul masculin? Pentru a raspunde prezentului este necesara cunoasterea istoriei. Astfel ca trecem prin fata ochilor principalele momente ale evolutiei costumului de business la femei.

Costumul de business la femei

In mediul business femeile se folosesc, mai mult decat barbatii, de limbajul hainelor pentru a-si construi o imagine, pentru a-si dezvalui personalitatea, pentru a-si arata statutul si influenta.

Terminologia “power suit” a aparut in 1980 si reprezenta sacoul cu umerii exagerat de largi si intariti, purtat alaturi de fusta sau pantalon de catre femeile americane din mediul de afaceri. Costumul de business denota putere, autoritate si spirit de lider. Iar cum puterea, mai ales cea fizica, nu este un dat al femeilor, ajungem sa o construim, sa o reprezentam prin inginerii vestimentare.

Costumul de business la femei

Unde incepe totul? In 1920, odata cu crearea reprezentativului costum Chanel. Madame Coco ne elibera de corsete si constrangeri printr-un cardigan nestructurat confectionat dintr-o stofa tweed, avand celebri nasturi metalici aurii si buzunare (revolutionare la vremea aceea) purtat alaturi de o fusta din aceeasi stofa, cu lungimea pana la genunchi. Alaturi de siragul lung de perle, acesta avea sa devina “noua uniforma” a femeii.

coco-chanel

Costumul de business la femei

1930 este anul in care designerul Marcel Rochas, da nastere costumului cu umerii evidentiati peste linia naturala, intariti cu permute de burete. In acesti ani, Hollywood-ul devenise exponentul costumului prin incontestabilele fashion icon-uri Marlene Dietrich si mai tanara Katherine Hepburn. Dar nu, ele nu abordau costumul in maniera redefinita in cheie feminina, ci purtau costume barbatesti. A fost scanteia care a incurajat femeile sa regandeasca limitele modei si tabu-urile purtarii hainelor in functie de sex.

Scurta istorie a costumului business la femei

Scurta istorie a costumului business la femei

Scurta istorie a costumului business la femei

Katherine Hepburn

In 1970 Yves Saint Laurent introduce “le smoking”, primul costum couture cu pantalon destinat femeilor, construit dupa varianta sa masculina.

Dupa fotografia lui Helmut Newton, a femeii imbracate intr-un costum YSL suprinsa noaptea pe o alee, stilul “power suit” al anilor 70 este definit ca fiind puternic, sexi, de o feminitate potentata chiar de jocul masculin-feminin. La polul opus, tot in acei ani, se afla Annie Hall, a carei imagine poate fi reprezentata de Diane Keaton, o purtatoare inveterata a costumelor cu pantaloni, insa cu un aer masculine, nonsalant, provocand perpetuu standardele unei societati inca sceptica.

diane keaton

1980, marcam si era Armani, dincolo de acum regretatele costume cu umerii gigantici, exagerati pana la ridicol, atat de bine reprezentati in Dinasty de Joan Collins.

Designerul italian a reusit sa construiasca costume adaptate corpului feminin, insa din stofe folosite cu precadere in industria hainelor barbatesti. Costumele sale impecabile au adus nota de seriozitate care lipsea smoking-urilor pentru femei purtate seara, astfel au ajuns standard-ul femeilor de cariera. Orice femeie care ocupa o  pozitie in lumea afacerilor putea fi recunoscuta dupa costumul Armani.

Joan Collins

 

b512f2b71db45d2525653f9f8f8f38e3

Trecem repede de metamorfozele anilor 90, care au reactivat necesitatea manifestarii creativitatii individuale in alegerile vestimentare.  Dar, sa nu ne facem ca nu o vedem pe Madonna si influenta sa asupra stilului epocii. In turneul sau din 1990, Blonde Ambition, purta un costum clasic cu dungi creat de Jean Paul Gaultier alaturi de camisole senzuale din matase si sutiene cu cupele conuri.

madonna

 

Madonna power suit

Si intampinam mileniul cu cea mai larga paleta de alegeri care a existat de la debuturile costumului pentru femei incoace. Daca iti doresti sa porti costum la serviciu ai libertatea sa o faci. La fel cum poti sa alegi  rochie, doua piese disparate sau sa-ti lasi personalitatea sa se dezvaluie prin purtarea de jeansi alaturi de sacou.

Inca din 2011 Wall Street Journal si Vogue decretau incheierea epocii demodatului costum de business pentru femei. Aceasta miscare de eliberare s-a facut observata mai intai in pozitiile de executive, care isi iau libertatea de a experimenta mai mult cu infatisarea lor, de a aborda tinute caracterizate mai mult de diversitate si expresivitate.

S-a incheiat etapa copierii siluetelor masculine, a mimarii fortei fizice prin umerii largi si soldurile inguste. Femeile din business sunt o forta, ele nu se mai simt obligate de mediul predominant masculine sa castige  fortat respectul, inclusiv prin mimetism vestimentar.

Doamnelor, asa cum spunea Giorgio Armani, nu mai este nevoie de un sacou ca sa-ti demonstrezi autoritatea. O ai deja. Insa, pastreaza cate un sacou bine croit la indemana…

Credit foto: Pinterest.com

Votre,

Gabi Urda

Consultant de comunicare si imagine, blogger, organizator evenimente

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.