Ne-am pierdut dreptul de a fi demodati

By  |  4 Comments

“Dar, de ce nu ne-a spus si ceva despre ce se poarta?!”, s-a intamplat sa-mi ajunga la urechi un feedback in urma unui atelier.  Asa am inceput serios sa ma gandesc de ce eu nu vorbesc despre tendinte, decat intr-un context de “Atentie! Triati si adaptati, tendintele sunt un instrument de marketing!”…

Ne-am pierdut dreptul de a fi demodati

https://www.gabiurda.ro/ne-am-pierdut-dreptul-de-a-fi-demodati/  “Dar, de ce nu ne-a spus si ceva despre ce se poarta?!”, s-a intamplat sa-mi ajunga la urechi un feedback in urma unui atelier.  Asa am inceput serios sa ma gandesc de ce eu nu vorbesc despre tendinte, decat intr-un context de “Atentie! Triati si adaptati, tendintele sunt un instrument de marketing!”… Pozele sunt anii 80 si anii 2016

Sunt cateva motive pentru care afirm ca ne-am pierdut dreptul de a fi demodati, de a nu fi la moda, de a fi perimati, invechiti, mai ales cei/cele care isi aduc in garderoba periodic achizitii noi.

  1. Hainele de mass market se strica fizic atat de repede, incat sansele de a se degrada moral sunt minime. 

Un pulover culoarea mentei sau o pereche de jeansi galbeni ori vreo pereche de botine cu capse pe care le-ai cumparat acum cateva sezoane sunt sanse sa fie intr-o stare avansata de degradare (scamosat, au urmele de la genunchi, s-au lasat, le-au cazut ornamentele), daca le-ai cumparat din magazinele marilor retaileri si le-ai bagat in circuitul purtat/spalat, purtat/spalat de vreo 20-30 ori, poate chiar mai putin.

2. Iluzia ca “nu mai sunt la moda” este creata ca sa le schimbi.

Nici un producator nu-si doreste sa inveti sa cumperi piese clasice, care au continuitate in timp si versatilitate. Nici un producator de haine la tona/tone nu-si doreste sa-ti dezvolti capacitatile creative de stilizare si sa ajungi sa compui nenumarate tinute cu piesele pe care le detii deja in dulap. Nici un producator din lume nu-si doreste sa inveti sa ai grija de la hainele tale, sa le speli, repari, stilizezi/restilizezi, astfel incat sa le prelungesti viata si sa le aduci o nota personala.

Toti reusesc sa te tina intr-o stare de continua nevoie, urgenta, frustrare in a nu fi in pas cu timpurile, in a nu fi niciodata indeajuns de bine…, frumos…, bine imbracat…, la moda….

Toti reusesc sa te tina in starea de consumator/cumparator lipsit de puterea de a crea, de a integra dupa mintea, istoria sa personala, gusturile sale niste produse. Asa ajungi doar un purtator de portofel care se lasa prins in mrejele obtinerii frumusetii de pe panoul de reclama daca cumperi camasa, costumul de baie si palaria.

Ti se creeaza impresia ca alegi, insa doar cumperi, uneori fara discernamant.

Ne-am pierdut dreptul de a fi demodati

2016

Ne-am pierdut dreptul de a fi demodati

anii 80 style

Daca acelasi produs cu care iesi bucuroasa pe usa magazinului intr-o punga branduita ar fi fost intr-un cos oarecare intr-un targ de vechituri, poate ca nu l-ai fi ales.

De ce?

Ne-am pierdut capacitatea de a alege un produs pentru calitatile sale intrinseci (calitatea croielii, tesaturii, finisajelor, modul in care se aseaza pe mine, cum ma scoate in evidenta, cat de util imi este, etc.). Am ajuns sa cumparam produse fara sa le raportam la noi.

Ele sunt doar lucruri, noi le dam valoare. De aceea isi pierd valoarea in ochii nostri, in garderoba noastra atat de repede, de aceea ajungem sa nu ni le mai dorim, sa nu le mai vedem sensul…pentru ca, de la bun inceput, nu le-am valorizat autentic, doar le-am cumparat.

Anii 70

Anii 70

3. Nu mai e modern sa fii la moda

Chiar daca iti doresti sa fii/pari demodat, peisajul modei actuale este atat de eclectic, amestecat si divers incat vei fi in pas cu timpurile, modern, chic si daca porti fusta lunga hippie din panza topita a mamei alaturi de ultima colectie de tenesi Adidas si daca imbraci o fusta asemenea, dar de la un brand cunoscut.

Imi veti spune ca unele combinatii sunt mai demodate decat altele. Eu as privi-o dintr-o alta perspectiva. Da, hainelor nu li se mai poate pune caracteristica “demodat”, poate anumitor tinute.

Insa, acest concept de “demodat” s-a golit de semnificatie, caci nici macar acele combinatii nu mai pot fi considerate demodate, daca nu avem la ce sa le raportam. Se poarta de toate, totul, in orice ecuatie, in orice forma atata timp cat te slujeste sau, macar nu te dezavantajeaza.

Ne-am pierdut dreptul de a fi demodati

Anii 80

Ne-am pierdut dreptul de a fi demodati

2016

M-am uitat atenta la diverse doamne trecute de 50 de ani care inca mai poarta fuste drepte, tubulare deasupra genunchiului sau pantofi foarte ascutiti. Sa spunem ca sunt demodate? Eu zic ca odata ce lungimea aceea le vine bine, o pot purta linistite, iar cat priveste pantofii foarte ascutiti ei nu au fost niciodata de bun gust, chiar si cand erau de gasit peste tot.

Sa nu confundam “de bun gust”, o piesa vestimentara care are capacitatea de a fi frumoasa, valoroasa estetic mai multe decade, cu “a fi in tendinte”. Sunt lucruri care au fost impuse pe piata de catre seriale, de Hollywood, de producatori fara a fi de bun gust.

5. Moda strazii este diferita de ce vedem pe manechinele din vitrine

Iar doza de actualitate a hainelor este si ea diferita, astfel ca ceea ce vedem ca fiind ultimele modele/tendinte in vitrine, nu va fi adoptat automat de strada. Exista o anume curba a tendintelor, care in moda este repede consumata, acum din ce in ce mai repede. Astfel ca, pantalonii cropped si culottes au fost purtati inca de cand au aparut de early adopters (bloggeri de fashion, stilisti, oameni implicati in design, oameni din industriile creative) si atat de putin de strada, de oamenii obisnuiti.

Apoi, tinerii (liceenii, studentii) vor fi mai deschisi catre a prelua si integra anumite tendinte (cum ar fi blugii cu talia inalta sau tricourile scurte) decat cei de varsta adulta. La fel discutam si de cei care se supun unui anume cod vestimentar profesional versus cei care nu au nici un fel de restrictie decat decenta si bunul simt.

Ne-am pierdut dreptul de a fi demodati

6. Tendintele sunt, mai degraba, un instrument comercial, decat un mijloc de raportare/informare a cumparatorului

Oricum ar fi este imposibil sa cumperi ceva demodat din magazinele marilor retaileri, caci totul se schimba atat de rapid, incat ce ti-a placut ieri, nu mai gasesti maine. Asa ca tot ce ramane intr-o lume a hainelor care pare atat de lipsita de repere este sa nu mai cauti repere exterioare care nu-ti lasa tie nici o putere, care te slabesc de capacitatea creatoare, de alegere.

Ne-am pierdut dreptul de a fi demodati

 

Ia in control garderoba ta, ai putere asupra ei, foloseste-o, nu te lasa absorbit intr-un carusel “un dulap supraaglomerat si eu nu stiu/am ce sa imbrac”!

Iesi in afara sistemului si devino constient/a de cine esti si care este relatia ta cu hainele ca instrument de comunicare a ta ca individ!

Iata primele 6 instrumente simple care te vor ajuta sa preiei controlul asupra garderobei/cumparaturilor tale de haine:

  1. Editeaza:  dati deoparte tot ce nu purtati, tot ce este deteriorat, tot ce nu vi se mai potriveste. Deodata vi se vor limpeziti gandurile, alegerile vestimentare de dimineata vor fi firesti, dar si combinatiile noi vor veni inspirate de noul dulap.
  2. Timp de o luna de zile, tine un jurnal vizual al fiecarei tinute. Pozeaza-te in oglinda, in fiecare dimineata. Doar pentru tine, fara social media, fara scuze, fara nevoie de confirmari. La o saptamana revede aceste imagini atunci cand ai o seara linistita, calma, ai timp si esti intr-o stare pozitiva. Obiectiveaza-te!
  3. Apeleaza la un consultant de imagine
  4. Depisteaza cauza care te duce catre “Nu-mi place ce am in dulap”
  5. Inteligenta in a cumpara se dezvolta prin informatii si disciplina, e un proces. Afla care e: shopping rational
  6. Descopera puterea STILULUI PERSONAL!

Va continua,

Votre,

Gabi Urda

Consultant de comunicare si imagine, blogger, organizator evenimente

4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.